marina04.reismee.nl

Ghanese bruiloft

7 oktober 2012

Ghanese bruiloft

Begin vorige week kreeg ik een uitnodiging van Felicia, waar ik in huis woon. De dochter van de broer van haar man gaat trouwen. De bruiloft is om 11 uur, Tina, van de Ghanese organisatie hier, roept al dat het dan 12 uur wordt eer de bruid arriveert.

Wij zijn er kort voor elf uur, en omdat wij zo vroeg zijn, zitten we redelijk vooraan in de Methodist Church in Tema. Geleidelijk aan komen de gasten binnen: alle, ja echt alle dames in jurk, sommigen met hoed en op de mooiste schoenen. Ik heb nog nooit zoveel plateauzolen en hakken van ruim 10 cm. hoogte gezien, een bling bling van jewelste: je zou  er volgens mij een compleet bordeel mee kunnen runnen. Gelukkig heb ik ook nog een hakje bij me, maar die valt helemaal in het niet. Mijn jurk krijgt wel complimenten.

De trouwerij duurt eindeloos, zoals hier van alles eindeloos duurt: kerkdiensten, begrafenissen en andere bijeenkomsten. Het begint dus om een uur of 12 en duurt tot na 3 uur. Regelmatig is er muziek en je kunt lekker meezingen, want de teksten van de diverse liederen worden hoog op de kerkmuur geprojecteerd. We hebben ook een prachtig huwelijksboekje, maar het aangegeven programma wordt in willekeurige volgorde afgewerkt, komen we achter. Daardoor heb je ook al geen idee hoe lang het nog gaat duren.

Het mooiste onderdeel vind ik wel het geld storten: opeens zie ik een optocht al zingend en heupwiegend voorbij komen. De hele goegemeente swingt mee en zwaait met zakdoeken. Opeens moet ik ook opstaan: ik ben aan de beurt. Het blijkt dat rij voor rij naar voren loopt om het geld in de opgestelde geldkist te deponeren; even snel in de beurs graaien. Dat is weer eens wat anders dan stemmig met een zwart fluwelen fuikje aan een stok langs de rijen te gaan. Een goed half uur later gaat het in reprise: de eerste ronde is voor de kerk zelf, de tweede is voor het bruidspaar: nu maar even wat papiergeld opvissen uit de tas.

Er wordt volop gefotografeerd en wij mogen dat ook ook doen. Dus zo loopt er nogal eens wat langs. Ik kan ook niet allemaal meer terughalen hoe het programma zich heeft afgespeeld: je kunt je indenken dat er in 3 uur tijd het een en ander gebeurt: diverse rituelen met de voorganger, het zingen van het koor. Het ja-woord is in elk geval gevallen. Daarna werd het bruidspaar afgevoerd en een kwartier later onder luid applaus als mr. and mrs. Boa-Essilfie weer gepresenteerd. Denk nu niet te snel dat hij de Boa is en zij de Essilfie. Zo eenvoudig werken namen hier niet. Vaak hebben ook mannen dubbele namen omdat ze namen opnemen van ouders en zelfs grootouders. Hoe het hieri  elkaar steekt: ik zou het u niet kunnen vertellen.

Daarna wordt het een "real Ghanean day", waaroverTina in een deuk gaat, als ik die opmerking maak. De chauffeur van ons busje vol vrijwilligers raakt namelijk de stoet naar de Rotary Club kwijt en verdwaalt. Vervolgens krijgen wij een sight-seeing van de buitenwijken van Tema. Tema is de industriestad die aan de oostkant van Accra is geplakt. Ze hebben hier in elk geval heel wat meer geasfalteerde wegen dan in Accra, wat de moed nog enigszins in onze inmiddels knorrende magen houdt. Uiteindelijk ziet Kim, een Nederlandse vrijwilligster, het bruidspaar staan. Die worden idyllisch gefotografeerd. In elk geval kunnen de aanwezigen ons naar de juiste plek dirigeren, waar we direct worden voorzien van een fles ijskoud water. We zijn ongeveer de laatsten die arriveren, iedereen zit al aan een van de tientallen tafels van elk zo'n tien gasten. Het valt me op dat er nauwelijks kinderen aanwezig zijn, terwijl die erg belangrijk zijn. De voorganger in de dienst had het uitdrukkelijk over het stichten van een gezin.

Voor ons wordt een tafel tevoorschijn gehaald. Uiteindelijk krijgen wij ook als eerste eten. Op het moment dat wij vertrekken, gaat het tafel voor tafel in de rij om bij het buffet een bord vol te laten scheppen. Let wel: laten scheppen; in Afrika is overal personeel voor. Hier zijn ook mensen van diverse clubs aanwezig in uniforme kleding: clubs waar bruid en bruidegom kennelijk toe behoren. Zij verzorgen o.a. het rondbrengen van drankjes; ze sjouwen kratten water en frisdrank langs de gasten en delen die uit.

Op de terugweg raken we flink in de file. Nog even langs de supermarkt: de vrijwilligers blijven een nachtje over en Tina doet inkopen voor het ontbijt. De heren in het gezelschap slaan nog wat bier in en Kim koopt een tandenborstel. Ze waren haar vergeten te vertellen dat er een overnachting in Accra bij hoorde, dus ze heeft niets bij zich. Ik voorzie haar van een net gewassen handdoek en lakenzak aangevuld met wat toiletartikelen, zodat ze ook de nacht redelijk verzorgd doorkomt. Mikhal is ook met ons mee teruggekomen: zijn vader en moeder, Seth en Felicia, blijven in Tema logeren voor de kerkdienst van zondagmorgen. Ik koop voor Mikhal een speelgoedautootje, hij heeft zich goed gedragen. Over Mikhal schrijf ik een volgend blog.

Ik vond het een fantastische dag: alleen jammer dat ik het weggooien van het bruidsboeket heb gemist, dat leek me nog een leuke dagafsluiter. Met Mikhal speel ik op de binnenplaats af en toe met een bal: alle oefening voor niks geweest.

Groet, Marina

2 reacties

Annelies schrijft:

Dus je bent er toch maar heengegaan. Weer een hele belevenis! Aan de foto's te zien is het een vrolijk gebeuren, en wat een fleurige kleren allemaal.

Evelien schrijft:

Wat leuk dat je dit gedaan hebt hebt, en wat een leuke foto's !!! Een prachtige ghanese japon, je was helemaal in steil en je hoort er echt bij!!!
Heel netjes hoor zoals alle mensen eruit zien, en mooie schoenen.
Erge leuke verhalen , ik geniet er weer van
Ik ben ff snel hoor, moet zo weer werken, het is ook erg druk , ben nu al bekaf, we gaan donderdag een paar dagen met de camper naar de veluwe fietsen!!
Liefs Evelien

Vul onderstaande velden in om een reactie te plaatsen op dit reisverhaal.

naam *
bericht *
   Stuur mij een e-mail bij nieuwe reacties op dit verhaal.

Laatste reisverhalen

Alle reisverhalen

Laatste foto's

Laatste foto's
Fotoserie 18-10-2013

Laatste reacties

Meer reacties

Blijf op de hoogte!

Laat je e-mail achter en ik stuur je een mailtje als ik een nieuw verhaal of nieuwe foto's op de site heb gezet.

E-mail adres: